Masinile sunt poluatori recunoscuti. Este vorba desigur despre cele cu combustibili clasici. Pentru ca masinile sa polueze mai putin, au fost introduse mai multe componente care au rolul de a evita eliminarea unor cantitati mari de noxe.
Catalizatorul – o componenta importanta pentru masini
Convertizorul catalitic este o componenta legata de emisii care este montata in teava de esapament. Scopul sau este de a supraincalzi particulele nearse din gazele de esapament care sunt expulzate din motor. Cand motorul functioneaza, catalizatorul se incalzeste pana la o temperatura de functionare de 500-1200°C. La aceasta temperatura, particulele din gazele de esapament “murdare” sunt arse si transformate in vapori de apa si dioxid de carbon. Catalizatorul din interior este aproape intotdeauna fabricat din metale pretioase, cum ar fi platina, rodiul sau paladiul. Atunci cand catalizatorul nu este capabil sa arda hidrocarburile nearse din gazele de esapament, se poate produce un miros neplacut, se poate produce o defectiune sau un esec de ardere sau se poate aprinde o lumina de avertizare. Pentru ca aceasta componenta auto contine de cele mai multe ori metale pretioase, dar si pentru ca este periculoasa pentru mediu, exista centre in care vechile catalizatoare pot fi valorificate si unde vor fi corect depozitate. Se poate verifica usor, pe internet, cautand reciclare catalizator pret suma estimativa la care poate fi vandut catalizatorul in functie de tip si serie.
Cum functioneaza un convertor catalitic pentru masini?
Pentru a intelege un pic mai bine totul, vom vorbi putin despre chimie. Am observat pana acum ca rolul acestui catalizator este de a realiza o ardere mai “completa” a gazelor de esapament, astfel incat toate gazele nocive create de motorul masinii sa nu fie eliberate in atmosfera.
Uneori, aceste catalizatoare nu mai functioneaza corespunzator. In aceasta situatie, cea mai buna solutie este sa cautati pe internet cumparam catalizatoare, sa vedeti suma estimativa pentru care il puteti vinde si sa schimbati componenta pentru a evita problemele ce pot aparea cu masina, in timp. Vestea buna este ca cele mai multe catalizatoare pot fi valorificate pe sume considerabile.
Substantele eliminate de convertor
Aceste 3 substante sunt hidrocarburile nearse, monoxidul de carbon si oxizii de azot.
Hidrocarburile care nu au fost arse in motor elibereaza molecule cancerigene.
Monoxidul de carbon este un gaz nociv care se produce in timpul procesului de ardere.
Oxizii de azot sunt produsi de caldura motorului: aceasta determina topirea azotului si a oxigenului din aer. Aceste substante sunt reziduuri inevitabile atunci cand motorul este in combustie si cand o masina functioneaza cu benzina sau motorina.
Cu toate acestea, este posibil sa se previna eliberarea in atmosfera a acestor substante chimice in forma lor nociva. Un convertizor catalitic transforma aceste substante in diversi compusi mai putin nocivi.
Monoxidul de carbon este extrem de toxic pentru orice mamifer si, atunci cand este inhalat, poate duce la numeroase probleme respiratorii. Oxizii de azot intra in ciclul natural al apei si il contamineaza prin crearea de ploi acide. Hidrocarburile sunt principala cauza a norilor de poluare.