• Thu. Aug 11th, 2022

Care este catalizatorul si care sunt posibilele sale defectiuni?

By

Desi este una dintre componentele care se aude frecvent in discutiile mecanice, nu multi stiu cum functioneaza un catalizator si care sunt cele mai frecvente defectiuni ale acestuia. Sa vedem: Ce este catalizatorul unei masini? Pentru a afla mai multe vezi site.

  1. Ce este catalizatorul?

Catalizatorul, cunoscut si sub numele de convertor catalitic, este o componenta a masinii care este responsabila pentru reducerea emisiilor poluante generate de gazele care emana de la motor in drumul sau spre exterior. Acesta este situat intre teava de esapament si amortizorul de zgomot, pe langa faptul ca are in interior o structura ceramica care are forma unui fagure de miere. De asemenea, canalele interne sunt captusite cu materiale de platina, rodiu sau paladiu, care sunt esentiale pentru a-si indeplini obiectivul.

  1. Cum functioneaza un catalizator?

Numele sau este dat tocmai din reactia chimica numita cataliza. Elementele mentionate mai sus sunt responsabile pentru generarea acestei reactii pentru a se asigura ca gazele expulzate in mediu sunt cat mai putin daunatoare posibil.

sursa:topcatrecycling.com

Cand motorul intra in functiune, hidrocarburile si monoxidul de carbon trec prin convertorul catalitic al vehiculului pentru a fi transformate in apa si dioxid de carbon. Desi acest din urma gaz este, de asemenea, daunator naturii, acesta este intr-o masura mai mica decat emisiile initiale.

Deoarece este situat in teava de esapament, in apropierea motorului, gazele sunt la o temperatura ridicata. Aceasta energie termica este transferata catalizatorului astfel incat sa ajunga intre 400 si 700 de grade Celsius, un interval in care isi atinge comportamentul optim.

  1. Care sunt posibilele sale defalcari?

Potrivit expertilor, catalizatorul are o durata de viata aproximativa de 120.000 de kilometri, dar acest lucru va depinde de intretinerea si utilizarea corespunzatoare a masinii. Desi nu este o componenta care sufera frecvent defectiuni, exista posibilitatea de a accelera uzura sau de a o strica din cauza manipularii dure sau fara a lua masuri de precautie adecvate. De exemplu, bataia constanta de la intrarea in gropi ar putea sparge panoul ceramic, pana cand acesta este complet inutil.

Desi se pare ca nu au o relatie directa, intretinerea sistemului de ardere este importanta pentru a nu-l deteriora. Starea bujiilor sau a filtrului de aer poate afecta performanta acestora. Reglarea deficitara a amestecului de admisie si a defectiunilor de aprindere va determina combustibilul sa ajunga direct la convertorul catalitic, ceea ce poate duce la o teava de esapament infundata si o pierdere vizibila a puterii motorului din cauza arderii necorespunzatoare.

Printre principalele simptome ale unui catalizator deteriorat se numara pierderea puterii la turatii mari. Veti putea accelera bine, dar nu veti avea rezultatele asteptate; acesta ar putea fi un semn ca, componenta este infundata sau ca monolitul este topit. De asemenea, pot aparea zgomote in teava de esapament, fara a neglija faptul ca motorul se poate comporta de obicei neregulat in timpul procesului de ardere.

In unele ocazii, o defectiune a catalizatorului este insotita, de asemenea, de un miros ciudat si de fum alb dens care emana din teava de esapament in timpul expulzarii gazelor poluante.